Psikoloji okuyoruz amk, şimdiden bir işime yarasın. Birazdan size bazı ikna tekniklerinden bahsedeceğim ve bunlar gerçekten psikoloji lügatında bulunan terimler, yani kişisel gelişim zırvalarından oluşmuş bir yazı değil. Bu sabah Sosyal Piskoloji dersinin vizesi vardı, sınav fena geçmedi ancak burda anlatılacak ve günlük yaşantınızda kullanabileceğiniz konulardan birisi de bu. Fazla uzatmadan başlayayım ama şunu da ekleyeyim; bunları uyguladığınız takdirde kesin başarı garanti değilTürkçe isimlerini de bilemeyecek kadar elitim amk.


1)Foot-in-the-door Tekniği:
Foot-in-Door1

Bu tekniğe çoğumuz aşinayız aslında, kapı pazarlamacılarının sıklıkla kullandığı yöntemlerden birisi budur. Açıklamak gerekirse; kişiden öncelikle ufak bir yardım istenir, kabul ettiği takdirde daha büyük bir yardım istenir. Örnek olarak; “Biz Greenpeace için yardım topluyoruz, bize 50 Lira bağışta bulunur musunuz?” dendiğinde doğal olarak “50 Lirayı kim bulmuşta ben size veriyorum?” dersiniz, bu cevabınızdan sonra gönüllü kişi soru değiştirerek “Peki 5 Lira gibi bir yardımda bulumak ister misiniz?” der ve siz otomatik olarak “Oh ucuz yırttık, 5 lira olur lan” diyerek kabul edersiniz.

2)Door-in-the-face Tekniği:
door-in-the-face

Bu tekniğimiz yukarıdaki taktiğin tersten tekerrür edeni. Şöyleki; bu sefer sizden büyük bir ricada bulunuluyor, şayet kabul ederseniz daha ufak bir ricada bulunuluyor. Yukarıdakinden daha fazla karşılaşmayız ama bunda işin içine mantıktan sonra biraz da social desirability yani toplumsal cazibe işin içine giriyor, biraz daha açarsak: toplum tarafından beğenilme, kabullenilme arzusu. Örneklersek; “Eğitim gönüllüleri adına çalışıyorum, bizle birlikte çalışıp daha çok insana ulaşmamıza yardım eder misiniz?” sorusuna doğal olarak olumsuz cevap vereceksiniz. Ama bunu reddettiğinizde “Pekii 10 Liralık yardımda bulunmak ister misiniz?” sorusu gelir, burdan sonrada toplumsal cazibe devreye girer. Zaten ilk önerisini reddetmişsiniz, ikinciyi de reddederseniz elalem ne der? Hem siz kendinizi yardımsever olarak tanımlıyorsunuz, sizcede mantıksız değil mi 2 öneriyi de geri çevirmek?

3)That’s-not-all Tekniği: (Hepsi Bu Değil)
thats-not-all

Bunun Türkçesini bulabildim, çünkü Türkiye halkı olarak en sevdiğimiz teknik bu. Yukarıdaki görselden az çok tahmin edebilirsiniz ne olduğunu, hatta az çok Flash TV ya da Kanal 7 izliyorsanız işimiz iyice kolaylaşıyor. “X ürünü bu güne özel, sadece 100 TL”  ya da “5 Kilo bal alın yanında anamı avradımı da gönderecem!” tekniğidir. Çok anlatmama gerek olduğunu düşünmüyorum, örneklerini falan da verdiğimi göre bu konu bu kadar.

4)Low-ball Tekniği: (bkz*: İbnelik)
low-ball

Aslında emlakçı resmi koyacaktım ama adam akıllı bir pis pis sırıtan emlakçı fotoğrafı bulamadım. Bu durumu kısaca ibnelik olarak özetlememin sebebi, bu tekniğin püf noktalarının tam çakallık olması. Açıklama olarak; bu teknik daha çok işin içerisinde bir pislik olduğunda kullanılır, önce onlara reddedemeyecekleri bir teklif sunarsınız, ardından da işin ibneliğini söylersiniz. Örnek vermek gerekirse; Emlakçı size fiyatı uygun, manzaralı, aidatı uygun bir daire gösterir. Size daireyi över de över ama depozitodan bahsetmez, ertesi gün kontratı imzaladıktan sonra size depozitoyu söyler, sizde göt gibikalırsınız.

6 Yorumlar

Yanıtla

Yorumunu yaz lütfen
Adını buraya yaz